komodo dragon - Reisverslag uit Rinca, Indonesië van sjanrienenhanshannie - WaarBenJij.nu komodo dragon - Reisverslag uit Rinca, Indonesië van sjanrienenhanshannie - WaarBenJij.nu

komodo dragon

13 December 2014 | Indonesië, Rinca

Vandaag om 4.30 uur uit bed jaja tis vakantie, om te beginnen aan een superdag. met de boot richting komodo eiland varen, komodo en Rinca zijn de enige 2 plaatsen waar de komodovaraan leeft.
Op de boot wordt ons een heerlijk ontbijt geserveerd met bananen pannekoekjes en verse ananas.
We varen door een gebied dat vol ligt met grote/ kleine dorre danwel groen begroeide bewoonde en onbewoonde eilandjes met zo links en rechts spier witte strandjes en knalblauw water met ongerept koraal.

Na ruim 3.5 uur varen bereiken we Komodo island en gaan aan wal,
Met een ranger gaan we op pad en na ca 20 minuten zien we enkele komodovaranen echter pas nadat de ranger ons er op gewezen heeft,wij zouden er zo over gestruikeld zijn, ze liggen bij een boom en hebben schutskleuren we zien ze pas als we dichterbij komen,
Natuurlijk willen we op de foto, we mogen ze alleen van achter benaderen en moeten op afstand blijven. Er liggen 2 grote en er loopt een kleintje rond dan komt opeens uit een andere hoek nog een varaan aan lopen, gelukkig zijn er op dat moment 3 rangers om ze in de gaten te houden,
Ook zien we onderweg allerlei dieren waaronder hertjes een ervan had een.bijtwond en zal binnen enkele dagen sterven en oogegeten worden.
Dan lopen we verder en zien we nog zeker een stuk of vijf grote varanen en een kleintje.

Terug op de boot staat een heerlijke verse fruitjuice klaar, we varen naar pinkbeach en hoewel wij geen koraalkenners zijn wij vinden het prachtig,
Ook de tip van Dirk werkt: banaan mee als je gaat snorkelen verkruimelen en in no time zwem je midden tussen de meest kleurig vissen.
En hup weer verder varen als we zitten te lunchen word er ineens manta manta geroepen lunch vergeten snorkel pakken en het water in na even snorkelen komt Hans boven hij heeft er 2 gezien gvd dat wil ik ook,
Dan even later zwemmen er 2 manta s onder me door geweldig om te zien!!!
En ook Rien ziet er gelukkig een paar.

Daarna varen we nog naar een snorkelplek een ook hier weer de met de bananentruc midden tussen de visjes zwemmen.
Aan het eind van de dag liggen we voor anker bij en mangrovebos waar bij zonsondergang duizenden vliegende honden ( groot formaat vleermuis) uit komen zeker een kwartier lang blijft de stroom maar komen, na dit spektakel varen we genietend van een heerlijk maal terug naar Labuan bajo waar we rond 20 uur aankomen, we hebben een topdag gehad en wat zijn we verwend aan boord met heerlijke maalltijden en indonesische hapjes en dat alles bereid op 2 pitjes klasse kokkie.
Nog even een douche en een biertje en dan pitten truste.

• 13 December 2014 - 15:54

Jurgen:

Leuk om te lezen dat ook jullie na alles wat je al gezien hebt op vorige reizen nog kunnen spreken van een topdag :-)

• 13 December 2014 - 16:37

Corrie Vonk:

Jullie hebben al vele leuke uitstapjes gedaan, je schrijf het zo mooi op Sjan, dat ik gewoon mee geniet.
    Veel plezier allemaal en de groetjes van Corrie.

• 13 December 2014 - 18:41

Hubert En Rusman:

Wat een avontuurlijk uitstapje was dat, zo lekker genieten van
    flora , fauna en lekkere maaltijden van dit prachtig land.

• 13 December 2014 - 19:42

Jeanne Schelekens:

Inderdaad een geweldige dag
    Als je nog eens gaat snorkelen kun je ook kleine stukjes droog brood in een plastic flesje doen
    Als je dat dan onder water open doet komen de vissen ook op je af
    Maar snorkelen is en blijft geweldig
    En vooral daar
    Geniet ervan

• 14 December 2014 - 00:36

Marij:

wauw wat een dag
    Varanen en Manta's, lijkt me ook geweldig
    geniet er nog maar heel goed van
    en fijn om jullie verhalen te lezen

• 14 December 2014 - 11:46

Sanne:

Hoi Opa en Oma,

ik weet dat heel stoer is.maar het is heel gevaarlijk.
    je kon ok oopgegeten worden.
    fijne vakantie. kus van Sanne.